Parkour – pořádná výzva

Parkour – určitě už jsi o tom taky slyšel, ale zatím nemáš úplně jasno, co to je, co to obnáší a jestli s tím můžeš taky začít?

Na netu najdeš desítky definic toho, co je parkour. To proto, že je dost těžké parkour definovat v jedné větě tak, aby to dávalo smysl. Hezky jednou větou je to popsáno na webu americanparkour.com, kde  stojí: „Parkour je fyzická disciplína a metoda tréninku s účelem překonat překážky v cestě tím, že přizpůsobíme svůj pohyb danému prostředí.“

Jestli i ty přemýšlíš nad tím, že začneš s parkourem, tak bys měl nejdříve pochopit pár věcí.

Parkour je tréninková metoda, pomocí které se zlepšuješ tím, že přirozeně překonáváš překážky. Všechny principy, které se při něm naučíš, můžeš později aplikovat na všechny aspekty života. Výhody znalosti parkouru jsou rozsáhlé. Z počátku hlavně ve schopnosti pohybovat se rychle a efektivně ve složitých situacích. Tréninkem si rozhodně zlepšíš fyzickou kondici, sebedůvěru a v neposlední řadě i sebeovládání. Celkově se tak můžeš stát vyváženějším a pozitivnějším člověkem.

Mimochodem, tuhle definici by ses měl naučit, protože patrně jedině díky ní bude tvé okolí (rodina, učitelé apod.) ochotno tvůj koníček tolerovat. :-)

Parkour ale není pro žádné bačkory, stojí totiž hodně času a hlavně úsilí. Fyzický trénink je ukrutně tvrdý a vyčerpávající.

Jak začít?

Když trénuješ parkour, je velice důležité poznat, jak tvé tělo a mysl pracují. To nelze zjistit jinak než tréninkem a zkoumáním sebe sama.

Nechej si poradit od dobrých parkouristů v okolí, ale pamatuj si, že člověk, který dokáže nejlépe posoudit tvojí kondici, jsi ty sám. I když jsi již dostatečně silný a zdravý, potřebuješ pochopit teorii cvičení, protože nároky na parkour jsou mnohem vyšší, než u jiných sportů. Projdi si speciální fóra na netu a obejdi hřiště, když budeš hledat a číst, najdeš hodně cenných informací.

Udělej si zatěžkávací týden, nejlépe tak, že posuneš limity svého běžného cvičení bez toho, abys ohrozil své zdraví. Tak zjistíš, jak na tom jsi, co dokážeš a kde máš slabiny. Také zjistíš, jaké to je trénovat více a jak to tvé tělo snáší.

Z počátku se musíš soustředit na fyzický trénink, jako nutný základ tréninku dalšího. Jsou dva typy fyzického cvičení – technika a posilování. Technické cvičení se soustředí na koordinaci a přesnost. Posilování je o tom být silnější, ohebnější a vytrvalejší. Nejlepší poměr je zhruba 3:1 až 4:1 ve prospěch posilování, protože síla a tělesná zdatnost usnadňuje učení techniky.

Nejdůležitější je poslouchat své tělo a pokud máš pochybnosti, tak pokrok v tréninku vzít ještě pomaleji. Pokud trénink uspěcháš, je tu velké riziko zranění, které tě posune zas o hodně zpět. Většina problémů může být vyřešena jen tím, že si promyslíš, co děláš, a pak opravdu postupně po malých krůčcích dosáhneš svých cílů.

 

Jarda

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>